Op deze 6 manieren helpt regelmatig sporten je in je dagelijkse werk

Op deze 6 manieren helpt regelmatig sporten je in je dagelijkse werk

Nog een beetje motivatie nodig om vanavond je hardloopschoenen aan te trekken of naar je volleybaltraining te gaan? Zeker weten dat je na het lezen van deze blog niet kunt wachten om jezelf vanavond eens even lekker in het zweet te werken! 

Dat vitaliteit één van de drie kernwaarden van Fit is, is natuurlijk niet voor niets. Wij geloven er namelijk in dat door goed om te springen met je vitaliteit, je je werk vol energie en enthousiasme kunt aanvliegen. Daarmee kun je langdurig op het top van je kunnen presteren. Door te investeren in de vitaliteit van onze professionals, middels het organiseren van toffe evenementen en het beschikbaar stellen van het vitaliteitsbudget, kunnen wij nog beter impact maken.  

Vitaliteit bestaat voor ons uit een combinatie van fysieke en mentale gezondheid. In deze blog zoomen we verder in op het fysieke aspect–specifiek hoe regelmatig sporten je helpt beter te presteren op je werk. Hieronder lees je over de 6 belangrijkste manieren waarop je prestaties op het werk kunnen verbeteren als je jezelf regelmatig fysiek uitdaagt. Laten we beginnen! 

#1 - Meer energie

Allereerst zorgt regelmatig sporten ervoor dat je je energieker kunt voelen, wat jouw prestaties zeker ten goede kan komen! Hoe? Als je sport, zet je je hart en longen namelijk aan het werk. Deze twee organen worden naar verloop van tijd, als je regelmatig sport, beter in het rondpompen van bloed met meer zuurstof. Of, in andere woorden, je conditie wordt beter. Je uithoudingsvermogen groeit en je voelt je energieker. De combinatie van deze twee zorgt ervoor dat je langdurig op het top van je kunnen kunt presteren. 

#2 - Beter slapen

Als je vol energie op je werk wilt verschijnen, is het natuurlijk belangrijk om goed uit te slapen. Als je regelmatig sport, maak je het lichaam moe. Omdat je na een goede sportsessie simpelweg vermoeider in bed ligt dan wanneer je niet sport, kun je ‘s avonds waarschijnlijk makkelijker in slaap vallen. 

Daarnaast komen er tijdens het sporten hormonen vrij waardoor je je goed gaat voelen, waarvan de voornaamste endorfine is. Die kunnen er op hun beurt weer voor zorgen dat angstgevoelens en stress als sneeuw voor de zon verdwijnen. En als jij zonder angstgevoelens en stress in bed ligt, zal het in slaap komen waarschijnlijk nog makkelijker gaan.

Hoe slaap vervolgens je prestaties beïnvloedt, hebben we het al eens eerder over gehad in een eerdere blog. Mocht je er graag dieper in willen duiken verwijzen we je graag naar die blog, maar de conclusie is helder: na een goede nacht slaap kun je zowel productiever als creatiever in je werk zijn.

#3 - Verbeterde concentratie

De derde reden waarop regelmatig sporten je helpt beter te presteren, is door je concentratie te verbeteren. Tijdens het sporten neemt de hoeveelheid bloed en zuurstof die naar het brein stroomt toe. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker dit gaat. Zie het als volgt: de weg die het bloed en zuurstof moet afleggen gaat eerst over een zandweggetje, maar door regelmatig sporten verandert deze zandweg na verloop van tijd in een driebaans snelweg.

Doordat bloed en zuurstof na verloop van tijd dus makkelijker naar het brein kunnen stromen, kan je concentratie verbeterd worden. Maar daar blijft het niet bij, want ook andere cognitieve functies als het geheugen en probleemoplossend vermogen nemen toe. Deze zorgen er samen voor dat je effectiever bent in je dagelijkse werk. 

#4 - Minder stress

Zoals we hierboven ook al zeiden komen tijdens het sporten hormonen vrij waardoor jij je beter kunt gaan voelen. Een van de belangrijkste uit de lijst van deze hormonen is endorfine, die natuurlijk niet voor niets het ‘gelukshormoon’ wordt genoemd. 

Maar wist je ook dat de afgifte van bepaalde hormonen tijdens het sporten onderdrukt wordt, wat er vervolgens voor zorgt dat angstgevoelens en stress verminderd worden? Lichaamsbeweging zorgt er namelijk voor dat adrenaline en cortisol, de hormonen die zorgen voor stress, afnemen. Door regelmatig te sporten, kun je er zelfs voor zorgen dat de basishoeveelheid cortisol in het lichaam afneemt, wat op lange termijn kan helpen met het verlagen van je stressniveau. 

Los van het beïnvloeden van je hormonen kan sporten ook dienen als een goede vorm van afleiding van alle zorgen en stressoren die je tegenkomt in het dagelijkse leven. Tijdens het sporten moet je je natuurlijk veelal focussen op een spel of bepaalde beweging, wat in essentie een vorm van mindfulness is. 

#5 - Minder vaak ziek

Iemand die vitaal in het leven staat en regelmatig fysiek bezig is, is minder vaak ziek. Dit komt doordat regelmatig sporten het immuunsysteem verbetert, omdat het de circulatie van witte bloedcellen verhoogt. Die witte bloedcellen helpen het lichaam bij het opruimen van schadelijke stoffen zoals virussen en bacteriën. Eerder zeiden we ook dat sporten ervoor zorgt dat er meer bloed en zuurstof wordt rondgepompt door het lichaam, waardoor ook die immuuncellen beter kunnen circuleren. Daarmee kan het lichaam beter reageren op potentiële bedreigingen. 

Minder vaak ziek zijn is natuurlijk goed voor de prestaties op je werk. Allereerst omdat je gewoonweg vaker aanwezig bent, wat natuurlijk voor zowel jou als je werkgever prettig is. En daarnaast hoeven we je vast niet uit te leggen dat je effectiever bent als je fit bent dan wanneer je iets onder de leden hebt. 

#6 - Samen sporten is hartstikke leuk

Naast dat regelmatig sporten je helpt om goed te presteren op je werk, is het natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk. Helemaal als je het samen met anderen doet, bijvoorbeeld met vrienden, familie of collega’s, kan het enorm gezellig zijn. Wat ons betreft al reden genoeg om lekker te gaan sporten! 

Plus, je met zijn allen samen het zweet in werken schept ook een band, wat ook weer bijdraagt aan zowel persoonlijke als professionele relaties. Dit komt vervolgens de werkprestaties weer ten goede.

Dat samen sporten hartstikke leuk is, vinden we bij Fit ook. Daarom organiseert onze vitaliteitscommissie regelmatig evenementen, waar wij samen werken aan onze vitaliteit. Dit gaat van kitesurfen tot aan yoga-sessies, waarmee er voor iedereen wat wils georganiseerd wordt. 

Regelmatig sporten is een wondermiddel

Dat sporten goed voor je is, dat wist je vast al. Maar kende je deze zes verschillende manieren waarop sport je helpt met het beter presteren in je dagelijkse werk ook al? Regelmatig sporten kan werkelijk een wondermiddel zijn: meer energie, je slaapt beter, je kunt je beter concentreren, ervaart minder stress en bent minder vaak ziek. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk, wat ook weer zo zijn voordelen heeft.

Eigenlijk is er dus geen excuus meer om niet een paar uur uit je week vrij te maken om te sporten. Kijk, we snappen heus dat het lastig kan zijn om regelmatig sporten te combineren met een drukke baan, een sociaal leven en misschien wel een gezin. Maar regelmatig sporten helpt je op zoveel manieren, dat het eigenlijk zonde is om het niet te doen. En doe je het niet voor de lichamelijke voordelen–het kan ook gewoon hartstikke gezellig zijn om het samen te doen met anderen. Veel plezier met jouw volgende sportsessie!  

In gesprek met Fit?

Wil jij na het lezen van de blogs in gesprek komen met Fit? Wij staan altijd open voor jouw vragen en houden ervan onze kennis te delen en met mensen in gesprek te zijn. Neem contact op en stel je vraag!
Ik kom graag in contact

Gerelateerde blogs

Vitaal
Op deze 6 manieren helpt regelmatig sporten je in je dagelijkse werk

Op deze 6 manieren helpt regelmatig sporten je in je dagelijkse werk

Lees meer
Deskundig
Hoe onze trainees het Fit Finance traineeship ervaren hebben.

In gesprek: hoe Simon en Anne-Marell het Fit Finance traineeship hebben ervaren

Lees meer