Wat zijn de behoeftes van Generatie Z?

Wat is Generatie Z? 

Generatie Z is is geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie groeide op in een digitale wereld waarin sociale media een grote rol speelde. Mede hierdoor zijn de zakelijke behoeftes van Generatie Z dan ook anders dan van voorgaande generaties. In deze blog bespreken we de belangrijkste zakelijke behoeftes van Generatie Z. 

Flexibiliteit

Generatie Z hecht veel waarde aan flexibiliteit. De balans tussen werk en privé is een belangrijk aspect en deze generatie werkt graag op het moment dat hen het beste uitkomt. Dit wordt ook wel het “anytime, anywhere” principe genoemd: op het gewenste moment overal kunnen werken. 

Uit onderzoek is gebleken dat flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken erg belangrijk worden gevonden. Dit wordt mede veroorzaakt doordat Generatie Z eraan gewend is om altijd en overal te kunnen communiceren via digitale kanalen. 

Uitdaging

Werken aan uitdagende en betekenisvolle projecten is ook een belangrijke behoefte van Generatie Z. Deze generatie hecht veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling en werkt graag aan projecten die een bijdrage leveren aan de maatschappij. Uit onderzoek is gebleken dat deze elementen bijdragen aan het voelen van de verbinding met de doelstellingen van de organisatie, productiviteit en meer betrokkenheid. 

Teamwork

Generatie Z hecht veel waarde aan samenwerking en teamwork. Een open werkcultuur waarin ruimte is voor eigen inbreng wordt sterk gewaardeerd. Organisaties die diversiteit omarmen en medewerkers de ruimte geven om mee te denken zijn aantrekkelijker voor deze generatie.

Benieuwd hoe wij als Fit mensen laten meedenken? Lees onze blog over het Fit Kenniscentrum dan eens! 

Innovatie

Het laatste element dat belangrijk is om rekening mee te houden is dat Generatie Z gewend is aan een snelle en digitale wereld. Deze generatie heeft behoefte aan moderne en innovatieve technologieën en systemen om werk efficiënt en effectief uit te kunnen voeren. Als je als organisatie innovatie omarmt ben je automatisch aantrekkelijker voor deze doelgroep).


Wanneer je als organisatie investeert in bovenstaande aspecten draag je bij aan het aantrekken en behouden van deze doelgroep. Benieuwd hoe wij bij Fit deze elementen terug laten komen? Neem contact op met Laura om meer te weten te komen!

Bronnen
Carolyn O’Boyle,J osefin Atack, Kelly Monahan, Generation Z enters the workforce
Redactie CHRO, Werven Generatie Z

In gesprek met Fit?

Wil jij na het lezen van de blogs in gesprek komen met Fit? Wij staan altijd open voor jouw vragen en houden ervan onze kennis te delen en met mensen in gesprek te zijn. Neem contact op en stel je vraag!
Ik kom graag in contact

Gerelateerde blogs

Deskundig
Fit Finance Meetup 2023

Hoe Linda en Nienke als student de Fit Finance Meetup 2023 hebben ervaren

Lees meer
Deskundig
Fit Finance Meetup 2023

Hoe Linda en Nienke als student de Fit Finance Meetup 2023 hebben ervaren

Lees meer