Hoe werkt een werving- en selectieproces?

Werving en selectie is het hart van je bedrijf. Met een goed werving- en selectieproces is je bedrijf toekomstbestendig. Maar wat is werving en selectie precies? Wij vertellen je hoe dit proces in elkaar steekt.

Werving en selectie betekenis

Werving en selectie is het proces van werven, selecteren en aanstellen van kandidaten. Een ander woord voor werving en selectie is recruitment.

Bedrijven kunnen hun eigen werving- en selectieproces uitvoeren. Daarnaast zijn er speciale werving- en selectiebureaus. Zij nemen het werk uit handen en zorgen voor de beste kandidaat op elke plek.

Procedure werving en selectie

Ieder werving- en selectieproces bestaat in de basis uit drie stappen: werven, selecteren en aanstellen.

Stap 1: werven

Om de allerbeste kandidaat aan te nemen, moet je ’m eerst vinden: het wervingproces. Dit doe je door een vacature te plaatsen. In deze vacature staat onder andere een duidelijke functieomschrijving, opleidings- en ervaringseisen en arbeidsvoorwaarden.

Je kunt een vacature uitzetten op je eigen website en/of op vacaturewebsites. Je kunt de vacature ook plaatsen op socialmediakanalen, zoals LinkedIn en Facebook.

Stap 2: selecteren

Daarna is het tijd voor het selectieproces. Eerst kies je wie je wel en niet uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Tijdens de gesprekken kijk je of er een match is tussen jou en de sollicitant. Past hij of zij in de functie? In het team? En binnen het bedrijf?

Als je te maken hebt met veel sollicitanten of een belangrijke functie, kun je kiezen voor meerdere sollicitatierondes. Dat kost meer tijd, maar geeft wel een beter beeld van wie de meest geschikte kandidaten zijn. Zo kun je de beste kandidaat voor de functie vinden.

Stap 3: aanstellen

Heb je jouw droomkandidaat gevonden? Gefeliciteerd! Vergeet niet de andere kandidaten op een nette manier af te wijzen. Misschien heb je elkaar later nog eens nodig.

Na een arbeidsvoorwaardengesprek is het tijd voor het papierwerk. Als beide partijen het eens zijn met het contract, kan er een krabbel onder.

Eigen werving en selectie of een bureau?

Er zijn genoeg bedrijven die hun eigen recruitment doen. Maar steeds meer bedrijven kiezen voor een goed werving- en selectiebureau. Waarom? Omdat deze externe partij hen al het werk uit handen neemt. Daarnaast weet een werving- en selectie bureau precies waar ze wel en niet op moeten letten. Zo hoeft jouw bedrijf geen uren te besteden aan het hele proces van werving en selectie. De procedure is in principe hetzelfde als wanneer je het zelf doet.

Een werving- en selectiebureau kan de hele procedure uit handen nemen, maar ook alleen het wervingsproces. Dat hangt van jouw wensen als opdrachtgever af.

Werving & selectie en detachering

Een werving- en selectiebureau dat ook een detacheringsbureau is, werkt in grote lijnen hetzelfde als een ‘gewoon’ bureau. Er is één verschil: zij hebben een eigen pool van werknemers, die zij kunnen detacheren bij opdrachtgevers. Het voordeel hiervan is dat een procedure veel minder tijd kost. Ze hoeven geen werving te doen, waardoor ze kunnen focussen op het selecteren van kandidaten.

Een ander voordeel is dat zo’n bureau zijn mensen goed kent en daardoor snel een perfecte match kan vinden voor jouw bedrijf. En dat is vooral handig als je een functie wilt vervullen waar je een specialist voor nodig hebt, zoals een financial controller of business controller.

Of je nu zelf de recruitment doet of liever een werving- en selectiebureau inhuurt: uiteindelijk is de keuze voor een kandidaat helemaal aan jou. De kandidaat gaat immers bij jou aan de slag.

 

De kernwaarden van Fit Professionals

Deskundig

Fit Professionals of Finance verstaan hun vak en blijven voortdurend in ontwikkeling. Ze stellen zich in alle situaties professioneel op. Ze gaan vertrouwelijk om met interne informatie. Wij waarborgen dit door toezicht te houden, training aan te bieden en te investeren in hun ontwikkeling.

Betrokken

We voelen ons betrokken bij onze opdrachtgevers en bij elkaar. We investeren in de ontwikkeling van onze professionals. Met onze opdrachtgevers gaan we voor langetermijnrelaties waarin we op basis van vertrouwen en respect waarde creëren. We delen graag onze kennis en ervaring om bij te dragen aan het behalen van professionele en zakelijke doelen.

Vitaal

We zetten hoog in op een gezonde balans tussen de mentale en de fysieke gezondheid van onze professionals. Dit leidt volgens ons tot betere prestaties, meer plezier en meer energie op de werkvloer. Wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee onze eigen verwachtingen en die van onze opdrachtgevers waarmaken en zelfs overtreffen.