Hoe blijf je Fit als kantoortijger?

19 feb 2021

Hoe blijf je Fit als kantoortijger?

Wees maar eerlijk, het overkomt jou ook: je hebt de hele dag achter je bureau gezeten. Eigenlijk zou je vanavond naar de sportschool gaan, maar daar zit je toch niet op te wachten na zo’n lange werkdag? De bank ziet er veel te lekker uit. En je blijft thuis.

Motiveren kun je leren

Soms is de motivatie om te sporten ver te zoeken. Vooral als je een drukke kantoorbaan hebt. Ook bij Fit weten we daar alles van. Maar vitaliteit is niet voor niets een van onze kernwaarden. Wij hebben voor je uitgezocht hoe je Fit kunt blijven tijdens je lange werkweek.

We hebben Maarten Kat, onze Vitaalste Fitter van 2020, en Hans Reitsema van Personal Trainer Groningen gevraagd om tips. Want wie weten er nou meer van Fit blijven dan zij?

Vitaalste Fitter van 2020

Maarten, hoe ben jij de Vitaalste Fitter van 2020 geworden?

Maarten: “Ik sport sowieso wel 5 keer in de week. Soms zelfs 6 keer. Daarmee ben ik al een heel eind op weg. Maar ik vind sporten gewoon leuk. Het is zo heerlijk om na een werkdag te kunnen sporten en ontstressen. Ik doe vooral workouts in de sportschool, maar doe daar ook aan kickboksen.”


Maarten, de Vitaalste Fitter van 2020

Populaire bootcamps in Groningen

Hans, jij hebt een van de best lopende bootcamps in Groningen. Hoe is Personal Trainer Groningen ontstaan?

Hans: “Na mijn opleiding werd ik instructeur bij Fitness First. Ik ontdekte al gauw dat dat niet bij me past. Ik vind het veel leuker om mensen te volgen en te helpen tijdens het hele sporttraject. Daarom besloot ik om personal trainer te worden.

Vier jaar geleden ben ik spontaan begonnen met een bootcamp in Reitdiep. Dat liep zo goed, dat we nu onze eigen studio hebben. Momenteel zitten we op meer dan 300 bootcampers! Ook geef ik hier nog steeds personal training. Zo kan ik voor mensen het verschil maken. Ik vind het prachtig om te zien dat mensen steeds meer zonder pijn kunnen leven. Het is fijn dat ik eraan kan bijdragen dat mensen ervaren dat ze minder geremd worden in hun fysieke activiteit in het dagelijks leven. Dat het traplopen makkelijker gaat of dat mensen in staat zijn om een sportieve prestatie te leveren die ze voorheen niet konden.”


Hans en Carien van Personal Trainer Groningen

Sporten na het werk

Hoe zorg je ervoor dat je toch gaat sporten na een vermoeiende werkdag?

Maarten: “Voor mij werkt het om je sportmoment te plannen. Bijvoorbeeld elke maandag of woensdag. Dan ga ik direct vanuit mijn werk naar de sportschool. De sportkleren liggen al in de auto. Tja, die auto is misschien een iets minder vitale keuze. Maar die maakt de drempel om te sporten wel lager. Als ik na het werk eerst naar huis rijd, lig ik toch liever op de bank. Samen met iemand gaan sporten werkt ook. Die motiveert je dan als je geen zin hebt. Mijn kickbokslessen moet ik reserveren. Ook dat is een stok achter de deur.”

Fit blijven tijdens het werk

Is er ook een manier om Fit te blijven tijdens je werkdag?

Hans: “Mensen komen vaak bij me met nek- en schouderklachten. Dit komt door een verkeerde houding. Tijdens het werk zitten we al snel de hele dag stil. Dat is niet gezond. Eigenlijk moet je nog geen uur stilzitten. De beste houding is een veranderende houding! Zo kun je bijvoorbeeld wat rek- en strekoefeningen doen tijdens het werk. Of ga een stukje wandelen. Het is misschien een open deur, maar veel mensen komen niet eens op het idee om gewoon even naar buiten te gaan. Terwijl je met een frisse neus beter en harder werkt.”

Extra Fittips

Hebben jullie nog meer tips voor kantoortijgers?

Maarten: “Het is leuk om je vooruitgang bij te houden. Bijvoorbeeld dat je deze week 15 keer kunt opdrukken en dan volgende week 16 keer. Als je het opschrijft, motiveert dit je om door te gaan. Naar een doel toewerken is ook een goede tip. Zo heb ik met vrienden een Strong Viking Run gepland.”

Hans: “Je trainingen plannen blijf ik ook een goede tip vinden. Dus op vaste dagen en in het weekend. Wanneer het maar uitkomt. Maar ook de kleine dingen, zoals de trap nemen in plaats van de lift, even naar buiten gaan en een blokje om met de hond – alle kleine vormen van bewegen helpen al mee.”

Pijn? Doe er iets aan!

Wat moet je vooral niet doen?

Hans: “Het verbaast me soms hoeveel mensen met pijn blijven doorlopen. Het is zo logisch: zodra je pijn hebt, doe er iets aan. Als je nek- of schouderklachten hebt, ga dan naar de fysiotherapeut. Het beste is om ervoor te zorgen dat je spieren sterk blijven. Als je bijvoorbeeld regelmatig last van je rug hebt, kun je meer krachttraining doen om je rug sterker te maken. Dan kunnen de spieren veel meer hebben.”


Maarten: “Voor mij is het belangrijk dat je niet te snel gaat als je net begint met sporten. Je kunt beter in kleine stapjes opbouwen. Anders krijg je snel blessures of houd je het niet vol. Ook moet je jezelf niet dwingen om een sport te doen die je niet leuk vindt. Ik vind kickboksen heel leuk, maar ik houd echt niet van hardlopen. Dat vind ik saai. Daardoor houd ik het minder lang vol. Dan wordt sporten direct een opgave en is het niet meer leuk.”

Ben jij al Fit?

Dit zijn meer dan genoeg tips voor kantoortijgers om aan de vitaliteit te werken. Wil jij meer weten over Fit blijven tijdens je werk of heb je zelf tips? Neem vooral contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over vitaliteit. En dan nemen we natuurlijk ook graag onze deskundigheid en betrokkenheid met je door.

 

De kernwaarden van Fit Professionals

Deskundig

Fit Professionals of Finance verstaan hun vak en blijven voortdurend in ontwikkeling. Ze stellen zich in alle situaties professioneel op. Ze gaan vertrouwelijk om met interne informatie. Wij waarborgen dit door toezicht te houden, training aan te bieden en te investeren in hun ontwikkeling.

Betrokken

We voelen ons betrokken bij onze opdrachtgevers en bij elkaar. We investeren in de ontwikkeling van onze professionals. Met onze opdrachtgevers gaan we voor langetermijnrelaties waarin we op basis van vertrouwen en respect waarde creëren. We delen graag onze kennis en ervaring om bij te dragen aan het behalen van professionele en zakelijke doelen.

Vitaal

We zetten hoog in op een gezonde balans tussen de mentale en de fysieke gezondheid van onze professionals. Dit leidt volgens ons tot betere prestaties, meer plezier en meer energie op de werkvloer. Wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee onze eigen verwachtingen en die van onze opdrachtgevers waarmaken en zelfs overtreffen.