Communicatie met impact

Leiderschap cirkel Leary

Door Erik Botter 

Momenteel volg ik de opleiding Executive MSc in International Finance (MIF) aan de UvA. Deze week was er een college over communiceren met impact. Het sloot zo mooi aan bij ons vorige blog over leiderschap, dat ik de informatie graag met je deel.

Interactiecirkel met acht vakken

We behandelden een interactiecirkel die gebaseerd is op de Roos van Leary. Dit communicatiemodel geeft inzicht om bewust keuzes te maken in actie en reactie. Behalve invloed op wat je zegt, heb je ook invloed op hoe je het zegt. En daarmee op het effect van je boodschap op de ander. Wees eerlijk tegenover jezelf: wil je impact maken of manipuleren?

Communicatie met impact

 

In de cirkel staan Leiden en Volgen tegenover elkaar op de verticale as. Energie nemen en Energie geven zien we als uitersten op de horizontale as. De vier vlakken die daarvan het resultaat zijn, zijn elk in tweeën verdeeld. Zo ontstaan er acht vakken die verschillende posities weergeven. Alles wat je communiceert en alles wat de ander je teruggeeft, past in een van de acht vakken.

Je kunt niet niet communiceren. Wat je ook zegt of uitstraalt, er gebeurt iets bij de ander. Begin je een gesprek vanuit een Leidende positie, dan nodig je de ander uit om zich Volgend op te stellen. En andersom. Neem je een Energie gevende positie in, dan nodig je uit om te reageren vanuit een Energie nemende positie.

Het gaat allemaal om geloofwaardigheid

De positie die de ander kiest, is afhankelijk van hoe jij overkomt. Het gaat niet om de bedoeling, maar het effect van jouw communicatie. Ga jij er met gestrekt been in, als in `Ik wil nu met je praten want je functioneert niet’, dan gaat de andere partij niet coöperatief zijn. Die schiet in de verdediging, laat alles van zich afglijden of stelt zich passief op. Het is dan aan jou als leider om de ander naar een positie te krijgen van waaruit het gesprek weer constructief kan worden. Je moet dus snel kunnen schakelen om invloed uit te oefenen op je gesprekspartner.

In deze interactie moet je continu blijven reflecteren: ‘Welke positie neemt de ander aan en hoe kan ik er als leider voor zorgen dat we gaan of blijven samenwerken?’

Verdiep je in de ander

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe beweeg je de ander ertoe om zich anders op te stellen? Het geheim van de smid is dat je de ander goed kent. Dan kun je namelijk inschatten wat belangrijk voor hem of haar is en daarop inspelen. Bijvoorbeeld door bewust een andere positie te kiezen en van daaruit te communiceren. Als je de ander kent, kun je daar je leiderschap en je communicatie op afstemmen.

Praktijkvoorbeeld

Stel, je hebt als controller de opdracht gekregen om een bezuinigingsronde te doen. Je moet je medewerkers kostprijsberekeningen laten maken om inzichtelijk te krijgen waar efficiencykansen liggen. Hoe ga je hen ervan overtuigen dat ze alles moeten registreren? Deel je hun gewoon mee dat het moet gebeuren, vraag je heel voorzichtig of ze je willen helpen of zoek je de samenwerking?

Waarschijnlijk krijg je hen het makkelijkst aan jouw kant door je krachtig en constructief op te stellen. Je licht de uitdaging toe, je vertelt precies wat je nodig hebt en vraagt suggesties om samen door deze budgetronde komen en geld te besparen. Je nodigt iedereen uit om mee te denken.

Constructief communiceren

Wil je op een constructieve manier met anderen communiceren? Dan is het belangrijk om te weten wat de positie en situatie van de ander is. Besef dat communicatie ook een soort rollenspel is, waarin je je eigen positie en die van de ander kunt benutten. Om dit rollenspel te beheersen, moet je alle acht delen van de cirkel beheersen en soepel kunnen schakelen.

Leiderschap is een ding, maar als je niet goed communiceert, krijg je geen draagvlak en bouw je geen geloofwaardigheid op. Al heb je nog zulke goede ideeën, je kunt ze niet overbrengen. Door je te verplaatsen in de ander en je communicatie daarop af te stemmen, kom je geloofwaardig over en word je als leider ervaren.

Financieel detacheringsbureau FIT

FIT Professionals of Finance

Als FIT Professionals komen wij in gesprek met allerlei organisaties. Ons werk valt en staat met constructieve communicatie. Wij proberen altijd af te stemmen op onze gesprekspartner. Heb jij behoefte aan een sparring partner? Dan komen we graag bij je langs. 

De kernwaarden van Fit Professionals

Deskundig

Fit Professionals of Finance verstaan hun vak en blijven voortdurend in ontwikkeling. Ze stellen zich in alle situaties professioneel op. Ze gaan vertrouwelijk om met interne informatie. Wij waarborgen dit door toezicht te houden, training aan te bieden en te investeren in hun ontwikkeling.

Betrokken

We voelen ons betrokken bij onze opdrachtgevers en bij elkaar. We investeren in de ontwikkeling van onze professionals. Met onze opdrachtgevers gaan we voor langetermijnrelaties waarin we op basis van vertrouwen en respect waarde creëren. We delen graag onze kennis en ervaring om bij te dragen aan het behalen van professionele en zakelijke doelen.

Vitaal

We zetten hoog in op een gezonde balans tussen de mentale en de fysieke gezondheid van onze professionals. Dit leidt volgens ons tot betere prestaties, meer plezier en meer energie op de werkvloer. Wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee onze eigen verwachtingen en die van onze opdrachtgevers waarmaken en zelfs overtreffen.