fbpx

3 tips van UNP accountants adviseurs om werkdruk te verlagen

Werkstress is een veelvoorkomend probleem. Op de korte termijn hoeft dit geen groot probleem te zijn, maar het wordt vervelend wanneer dit aanhoudt en voor mentale en fysieke klachten zorgt. Accountantskantoren staan bekend om de hoge werkdruk. Is dat bij alle accountantskantoren het geval? Wij gaan in gesprek met UNP accountants adviseurs over de werkdruk. Waar komt deze werkdruk eigenlijk vandaan, hoe herken je het en hoe gaat UNP hier mee om?

Waarom is er zoveel werkdruk onder accountants?

Dat de werkdruk bij accountantskantoren in grote mate aanwezig is, is inmiddels een gegeven, maar waarom komt dit bij accountants zoveel voor? Negen van de tien accountants geven aan dat de hoge werkdruk invloed heeft op hun persoonlijke welzijn. Daarnaast geeft driekwart van de accountants aan hun werk niet goed te kunnen doen door de lange en drukke werkdagen. Dit is gebleken uit een onderzoek van de beroepsorganisatie NBA.

“Negen van de tien accountants geven aan dat de hoge werkdruk invloed heeft op hun persoonlijke welzijn”

Deze hoge werkdruk wordt voornamelijk veroorzaakt door een te drukke planning in combinatie met dat er te weinig mensen op kantoor beschikbaar zijn. Strakke deadlines zijn binnen de Accountancy “normaal”. De vraag is echter, waar komen deze deadlines vandaan en zijn deze strakke deadlines wel echt nodig? Is het niet hoog tijd dat de accountancy wereld een grens trekt en hierin een weerwoord gaat geven aan hun klanten die veelal weer onder druk zijn gezet door de banken. Helemaal als het aantoonbaar is dat de kwaliteit van het werk en het welzijn van de mensen hierdoor achteruit zou kunnen gaan.

Hoe gaat UNP hier mee om?

Wij spraken met Iris Kunst-Kersting over haar ervaring met de werkdruk binnen de Accountancy en hoe zij en UNP hier meer omgaan. Iris is fiscaal jurist en mede-eigenaar van UNP accountants adviseurs in Assen.

Het Rijnlandse model kwam direct ter sprake in het gesprek met Iris. Een model dat uitgaat van een organisatie op basis van gelijkwaardigheid waarbinnen wordt gestreefd naar waard creatie voor alle betrokkenen. Met als basis aandacht voor de mens én de klant, waarbij het dialoog met elkaar de basis is. Intern met de medewerkers van UNP om aandacht te geven aan hun welzijn en ook het gesprek met de klant over de opdracht en het verhaal achter de deadlines. Een lange termijn visie is hierbij de basis, waarbij wij op lange termijn het beste moeten halen uit onze mensen en klanten voor een duurzame ontwikkeling van UNP en onze relaties.

In het gesprek met Iris onderkent zij ook de druk die de jongere generaties tegenwoordig ervaren. Enorm veel mogelijkheid en keuzes, die leiden tot vele prikkels voor deze generatie waarbij zij veel van zichzelf, hun omgeving en elkaar vragen. Tijden veranderen en dit vereist af en toe ook een andere manier van denken. Wij zijn allemaal bekend met de arbeidstijdverkorting dagen die men opbouwt om op latere leeftijd iets rustiger aan te doen. Maar is dat voor een fitte oudere generatie echt meer noodzakelijk dan voor jonge mensen met een gezin. Wij vinden van niet. De jongere generatie die kampt met de werkdruk in combinatie met een jong gezin heeft minsten net zo’n grote behoefte aan vrije dagen.

Een mooi voorbeeld van de ruime denkwijze van UNP waarin zij anders durven te zijn, het welzijn van hun medewerkers in acht nemen en mee willen gaan met hun tijd. Ik hoor je zeggen, leuke ideeën, maar hoe gaan zij er nu mee om en wat doen zij nu al concreet?

1. Realistische deadlines

Deadlines liggen vaak strak, dat weten we allemaal. Maar is dit altijd realistisch? Als een planning transparant is voor alle betrokken partijen is een planning misschien wel veel efficiënter in te richten. Verwachtingen liggen dan voor iedereen op één lijn. In gesprek over de deadlines is de basis, zowel met je klant als met je medewerkers.

2. Focus op de mens

Gezondheid en welzijn staan bovenaan. In gesprek gaan met jouw werknemers én klant. Wat speelt er? Is er een behoefte? Ga jij met plezier naar je werk, hoe wil jij je graag ontwikkelen en hoe kunnen we daarbij helpen? Niet alleen bezig zijn met een dossier maar ook met de klant. Betrokkenheid is belangrijk en uit zich uiteindelijk in werkplezier en resultaat voor alle partijen.

“Ook extra vrije dagen voor jonge mensen zijn belangrijk, voor als jij bijvoorbeeld een thuissituatie hebt waar je moet zijn.”

3. Werktijden passend bij de mens

Binnen de accountancy is parttime werken verre van de norm. UNP staat hier heel anders in. Natuurlijk hebben zij het liefste mensen die full time beschikbaar zijn, maar het liefst hebben zij vitale, enthousiaste en gemotiveerde medewerkers. Is parttime werken hierbij voor jou belangrijk, dan gaan wij dit samen regelen.

“Het beste uit onze mensen halen ten bate van de organisatie.”

De kernwaarden van Fit Professionals

Deskundig

Fit Professionals of Finance verstaan hun vak en blijven voortdurend in ontwikkeling. Ze stellen zich in alle situaties professioneel op. Ze gaan vertrouwelijk om met interne informatie. Wij waarborgen dit door toezicht te houden, training aan te bieden en te investeren in hun ontwikkeling.

Betrokken

We voelen ons betrokken bij onze opdrachtgevers en bij elkaar. We investeren in de ontwikkeling van onze professionals. Met onze opdrachtgevers gaan we voor langetermijnrelaties waarin we op basis van vertrouwen en respect waarde creëren. We delen graag onze kennis en ervaring om bij te dragen aan het behalen van professionele en zakelijke doelen.

Vitaal

We zetten hoog in op een gezonde balans tussen de mentale en de fysieke gezondheid van onze professionals. Dit leidt volgens ons tot betere prestaties, meer plezier en meer energie op de werkvloer. Wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee onze eigen verwachtingen en die van onze opdrachtgevers waarmaken en zelfs overtreffen.